Bir organizasyon, Şirket, Holding, Konsorsiyum, Vakıf, Dernek, Parti, Üniversite, Devlet, Devletler Topluluğu, varlığını sürdürdüğü sürece bir kurumdur ve belli ölçüde kurumsallığı vardır ve olmalıdır.
Zaman içinde, organizasyon, daha düzenli, kalıcı bir biçimde, geleceğe taşınabilir bir yönetim yapısına kavuşur.
Bir kişinin birkaç adam ile, aile fertleri ile, arkadaşları ile başlattığı çekirdek – Fidan bir (iş) büyürken bir yandan da, doğal bir süreçte kurumlaşır.
Kurum bir organizma gibidir.
-İnsan -Aile -Köy -Şehir -Devlet gibi.
Kurumun organizasyonel yapısı ve yapı elemanları daima bir kenetlenme, entegrasyon içindedir. Ve Kurumun da beyni, insan gibi tüm organları, metabolizması, anabolizması, katabolizması vardır.
KURUMUN YAŞAM AMACI – MİSYONU
*Amaçları, * idealleri *Değerleri *Kuralları *Kaynakları *Sınırları *İlişkileri vardır.
KURUMUN – YÖNETENLERİ
*Sahipleri *Girişimcileri *Yönlendiricileri *Operasyon kadrosu* Karar organları *Kontrol ve düzeltme mekanizması *Krizler- özel durumlar için planları vardır.
KURUMUN – VİZYONU
Geleceğe bakışı ve gelecek için hayalleri *Projeksiyonları
* Kısa, orta, uzun vadeli hedefleri *Stratejileri ve master planları vardır.
KURUMUN – YÖNETİM BİÇİMİ
*Anayasası *Ana sözleşmesi *İş ortakları ile anlaşmaları *Protokolleri vardır.
KURUMUN - DEĞERLERİ
*Gelenekleri *Görenekleri * Kültürü, Ahlakı, İş Terbiyesi * Tarzı vardır
KURUMUN ÇALIŞANLARI İLE
*Manevi, Maddi Bağları *Anlaşmaları *Prosesleri *Prosedürleri *Standartları vardır.
KURUMUN – KORUNMA MEKANİZMASI
*Dinamiktir *Canlıdır * Korunma mekanizması vardır.
* Kendisini değiştirme * Geliştirme* Büyütme * Bölme * Dallandırma *Yayma *Güçlendirme
*Başka kurumlarla birleşme *Dışa açılma *Doğurma *Çoğalma mekanizmaları vardır.
KURUMLAŞMA HAREKETLERİ;
Modern- Bilimsel işletmecilik, yönetim bilimlerinin gelişimi doğal kurumlaşmaya, sistemleşme ve organize olma davranışına yeni boyutlar, kriterler, modeller getirmiştir.
KURUMLAŞMA
bir moda hareketi veya bürokratik kurallarla bağlanma ve dinamizmini azaltma olmamalıdır.
LİDERLER, YÖNETİCİ KADROLARININ
* Yaratıcılığı *Heyecanı *Orkestratörlüğü * Liderlik-Yöneticilik Tarzları *Girişimciliği *Enerji ve Başarı içgüdüleri * İlerleme-Başarma-Yükselme * Öne geçme kısıtlanmamalı, köreltilmemelidir.
Öte yandan kurum yıllarca var olmak için,
*Kişilerin yıkamayacağı, iş, ortam ve koşulların tahrip edemeyeceği,
*Özel düşünce ve görüşlere göre, kişisel, durumsal nedenlerle köklü, yoldan saptırıcı, kuruluş amaçlarına uymayan değişiklikler yapamayacağı bir Ana(kök) yönetim yapısına bir ‘ANAYASA’ya kavuşmalıdır.
Kurumlaşma hareketlerinde temel yaklaşım, optimum düzeyde değerler, kurallar ve ilkelere bağlanmak olmalıdır.
KURUMUN
1-Ortak beyni
2-Ortak yüreği
3- Ortak Hafızası (Arşivleri, Kayıtları)
4-Deneyimleri (Birikimleri, Teknolojisi, Ustalığı, Bilimsel Bilgileri )
5- Davranış biçimleri (Kültürü, Görgü Kuralları )
olmalıdır.
Bunlar geliştirilerek, çağın gerisinde kalmadan, kök değerlerden kopmadan ilerletilmelidir.
KURUMSAL YÖNETİM
Kurumun tüm değişkenleri, özellikleri hesaba katılarak tasarlanır, oluşturulur ve geliştirilir
KURUMLAŞMA MODELİNİ OLUŞTURAN TEMEL DEĞİŞKENLER, FAKTÖRLER, ÖZELLİKLER ŞUNLARDIR
Sahiplik Yapısı; Aile kurumu, Çok Ortaklık, Halka Açıklık, Yabancı Ortaklılık
Faaliyet Konuları (Alanları) ; Endüstri, Hizmet, Tarım, Turizm
Karmaları; Coğrafyası, Ülke, Bölgeler, Şehirler, Kurucular, Kahramanlar, Kuşaklar, Sermaye Yapıları, Teknoloji Düzeyi, Yurtdışı, Yurtiçi İlişkileri, Geçmiş Dönem Deneyimleri, İş Kültürü, Gelenekleri, İş Ahlakı; Değerleri, Girişimcilik, Risk Davranışı, Dinamizmi, Kaynakları, Ana ve Yan Ürünleri, Lojistik Yapısı, İsim, İtibar, Güvenirlilik, Geçmişteki Başarıları
BİR KURUMU GELECEĞE TAŞIMAK, GELECEĞİ KURMAK, KİMLERİN SORUMLULUĞUDUR?
- Gelecek, geçmişe çok benzeyecektir. Kurumu geleceğe taşımak, bugün çok yönlü, güçlü ve gelişimci olmayı,
-Geleceği tahmin ederek, ön görerek, gelecekte kendi konumumuzu hayal ederek, vizyon kurmayı ve geleceği sezmeyi gerektirir.
- Bu öncelikle, geçmiş deneyimlerini kullanarak, geleceğin getirilerine de hazırlıklı olacak, güçlü kurumsal tavırlı liderlerin sorumluluğudur.
GELECEK; Bu günden hemen sonra başlar, sonsuza kadar sürer- çok uzun bir dönemdir.
Bu dönemde; -Politik -Sosyal -Kültürel -Sosyo Ekonomik -Ekonomik -Teknolojik -Finansal -Doğal -Endüstriyel -Ticari -Lojistik - Bilimsel - Tarımsal - Sanatsal gelişmeler olacaktır.
Bunların;
-Trendleri (artan, azalan),
-Büyük devresel hareketleri,
-Krizleri, şokları, panikleri,
-Kaos ve karmaşa problemleri,
-Devrimleri,
-Atılımları, olabilecektir.
Bir kurumu bu beklentilerle dolu geleceğe taşırken, bu kadar değişkenle başa çıkmak için mutlaka hazırlıklı olmak gerekmektedir.
Yasal alt yapısı kurulmuş bir insanlı sistemi, bir organizasyonu, GELECEĞE TAŞIMAK İÇİN; geleceği bilmek, keşfetmek, hayal etmek, GELECEK SENARYOLARI tasarlamak, gerçekçi, beklenir bir GELECEK KURGUSU yapmak gerekir.
En muhtemel gelecekle, bugün arasındaki her alan ve boyuttaki farkları belirlemek, sarsılmadan, bunalıma, şoka girmeden, kurum moralini bozmadan, iş dünyasındaki yerini koruyarak, öne geçirerek o geleceğe varmak gerekir.
Bu da ancak KURUMSAL BİR YÖNETİMLE başarılır…
Sağlam kurumsal yapı, Kurumsal liderlik, Kurumsal yöneticilik, Kurumsal iletmecilik, Kurumsal davranış bileşenleri ise bu senaryonun olmazsa olmazlarıdır.
Kurumlaşmamış, yaşam boyu Anayasası, kuralları, ilkeleri, hedefleri, sistemleri, süreçleri, düzeni kurulmamış, belirlenmemiş organizasyonlara oranla BAŞARMA HİSSİ Kurumsal Organizasyonlarda çok daha yüksektir.
KURUMLARDA BAŞARI, şanslara, tesadüflere bırakılamaz. Tüm koşullara dayanacak, direnecek kurumsal iradeye dayandırmak gerekir.
Bir kurumu, geleceğe taşımak,
A- Maddi varlıklarını geleceğe taşımak demektir…
*Tesislerini *Ürünlerini *Pazarını *Sermayesini *Müşterilerini *Tedarik Kaynaklarını
Kazasız, belasız, yara almadan, sarsılmadan, eksilmeden artarak, gelişerek geleceğe taşımaktır. Geçiş(tansiyon)in yumuşak olması, geleceğe entegre olmak, geleceğe kenetlenmek, doğal, rahat, huzurlu, başarılı olmalıdır.
B- Manevi varlıkları geleceğe taşımak demektir…
-İsim -İtibar-Kredibilite -Teknoloji -Patentler -Deneyimler -İş ahlakı- İş kültürü -İş ilişkileri
-Girişimcilik - Yaratıcılık -Mücadele gücü- İş başarma iradesi -Azim ve sebat - Projecilik
- Savaşçılık gibi manevi varlık güç ve kaynakların, ecdadının ve kurucu miraslarının gelecekte de bugünkünden daha da başarılı, gelişmiş, ilerlemiş, yükselmiş olarak, geleceğe taşınması demektir ki bu da ancak KURUMSAL YÖNETİMLE mümkündür.
En son olarak, KURUMSALLAŞMA PROSESİ, globalleşme ile tamamlanmalıdır. Kurumun, dünya ile entegrasyonu, Global gelişimlerin içinde olabilmesi, Üniversal- Evrensel değerler ve iş kültürü kazanması gereklidir.
Kurumsal- Global(küresel) yapıya kavuşan kurumda, Kurumsal ve Global Yöneticilik İnsan Kaynağının özellikleri ile doğal-uzlaşımcı bağdaşmış bir yöneticiliktir.
KURUMSAL – GLOBAL YÖNETİCİLİK,
Yaratıcı –Yenilikçi -Buluşçu -Değişimci -Gelişimci –Esnek – Dinamik - Adaptif – Kooperatif - Çevreci - İnsancıl - Sosyal Sorumluluk Taşıyan – Bilimci – Araştırmacı – Projeci - Çözümcü - Stratejik Düşünceli davranışlar sürdürmeye, başarı ile devam edecektir.
|